De Dwergen van Nidavellir Review

De meeste mensen kennen de man met de hamer wel uit de Noorse Mythologie. Niet op de laatste plaats omdat hij een sleutelfiguur is in de recente Marvel-films. Ik heb het natuurlijk over Thor. Maar de Noorse mythologie gaat veel verder dan deze dondergod. Ken jij bijvoorbeeld het dwergenkoninkrijk Nidavellir? Dit koninkrijk met al haar mythes en sages is het achtergrondtoneel van De Dwergen van Nidavellir van White Goblin Games. Je leest er alles over in deze De Dwergen van Nidavellir review.

Het dwergenkoninkrijk Nidavellir leefde millennia lang in vrede. In het wilde en ijzige land van het koninkrijk Nidavellir duurt echter niets voor eeuwig. Verafgelegen in de duistere en verloren regio’s van het koninkrijk, is een oud kwaadaardig monster ontwaakt. Niemand uit het koninkrijk weet waar deze dreiging vandaan komt. Het monster Fafnir is eeuwen geleden opgesloten door de tovenaars en dwergen. Hij heeft zichzelf weten te bevrijden en is van plan wraak te nemen: lichamen verbranden en goud plunderen. Nidavellir is zijn eerste bestemming: het koninkrijk staat bekend om haar grote hoeveelheid goud en enorme hebzucht van de dwergen.

Als een eerbiedwaardige dwerg, een gerespecteerd lid van de raad en krijgsleider, ben jij door de koning op pad gestuurd om een leger te vormen dat in staat is om het reusachtige monster Fafnir te verslaan. Verzamel de meest bekwame dwergen in elke taveerne in de stad, rekruteer de meest prestigieuze helden en bouw het beste bataljon om jullie aartsvijand te verslaan! Zorg er bovenal voor dat je de juiste helden rekruteert, want de koning zal de beste dwerg belonen, maar zal degene die enkel een leger van zwakke zielen heeft verzameld zeker straffen!

Iedereen heeft een verhaal

Nidavellir is in de Noorse mythologie de thuiswereld van de dwergen. Er is in dit spel veel aandacht besteed aan dit thema. Het artwork is mooi gedaan, iedere kaart is uniek getekend en de sfeer deed mij denken aan The Lord of the Rings (hoop dat ik hier niemand mee beledig). Er is zelfs aandacht besteed aan het achtergrondverhaal, in de spelregels staan korte samenvattingen van de legendes rondom alle karakters in het spel. Een opvallend onderdeel (in positieve zin) in het spel vind ik de koninklijke schat, deze kun je als een 3D-puzzel in elkaar zetten zodat er een soort tribune ontstaat waar alle verschillende munten overzichtelijk in passen.

De Dwergen van Nidavellir bestaat in totaal uit 118 kaarten, 60 munten, 5 speelborden en 12 tegels / fiches. Het spel staat relatief snel op tafel. Iedere speler krijgt een spelersbord, 5 munten en een edelsteen. De heldenkaarten leg je open op tafel, de overige kaarten sorteer je in twee stapels en schud je, de munten zet je gesorteerd neer in de schat en de overige fiches leg je in het midden van de tafel om daar 3 taveernen mee te vormen. Al met al was ik de eerste keer zo’n kleine 10 minuten bezig om alles op te zetten.

De dwergen van nidavellir spelmateriaal

Trek ten strijde tegen het beest!

Het doel van De Dwergen van Nidavellir is om een leger te vormen die machtig genoeg is om de beruchte Fafnir te verslaan. De speler met het krachtigste leger wint het spel. Je leger stel je samen door het verzamelen van dwergenkaarten. De dwergen zijn er in vijf verschillende facties met ieder hun eigen kracht. Daarnaast zijn er heldenkaarten te verkrijgen, deze kaarten bevatten verschillende bonussen. Het spel is afgelopen zodra de stapels met dwergenkaarten op zijn. Hierna telt iedere speler de waarde van zijn leger.

In Nidavellir zijn drie taveernen waar de dwergen voor je leger te vinden zijn. Iedere ronde worden er net zoveel dwergenkaarten opengelegd in de drie taveernen als dat er spelers zijn. Op deze manier verkrijgt elke speler iedere ronde drie dwergen, uit elke taveerne één. Per taveerne zetten de spelers munten in om te bepalen wie als eerste een dwerg aan zijn leger mag toevoegen. Iedere speler heeft vijf munten in de waarden 0, 2, 3, 4 en 5. Gedurende het spel kun je munten opwaarderen uit de koninklijke schat om zo de kans te vergroten dat je als eerste een dwerg mag uitzoeken.

Hoe sterk jouw leger uiteindelijk is, hangt af van de samenstelling. Er zijn vijf verschillende facties met ieder hun eigen manier van het bepalen van de sterkte. De ontdekkers (lichtblauw) hebben een waarde op de kaart staan, al deze waardes tel je bij elkaar op en zo bepaal je de sterkte. Terwijl de jagers (groen) geen waarde op de kaart hebben staan, maar de waarde bepaald wordt door het aantal jagers dat je in je leger hebt. Heb je twee jagers, dan is de waarde 2 x 2 = 4 ‘punten’. Heb je negen jagers, dan is de waarde 9 x 9 = 81 ‘punten’.

De dwergen van nidavellir jager kaart
De Dwergen van Nidavellir – Dwergenkaart Jager

Per complete set van vijf verschillende facties aan dwergen in je leger, mag je een held uitzoeken. Sommige helden voeg je toe aan je leger voor extra kracht. Andere helden leveren je een speciale vaardigheid op. Het kan dus lonen om dwergen uit alle facties te verzamelen in plaats van je alleen te richten op één factie.

Er wordt gespeeld in twee tijdperken, ieder tijdperk duurt 3 of 4 rondes (afhankelijk van het aantal spelers). Aan het einde van het eerste tijdperk vindt er een tussentijdse telling plaats. Per factie wordt er gekeken of er één speler is die de meeste dwergkaarten (dus niet de kracht) heeft verzameld. Deze speler krijgt dan de bonus die bij die factie hoort, voor in het tweede tijdperk. Zijn er meerdere spelers die de meeste kaarten hebben, dan ontvangt niemand de bonus.

De spelregels van De Dwergen van Nidavellir zijn niet erg complex, maar het zijn er wel vrij veel. Dit komt mede door de vele heldenkaarten, ieder met unieke bonussen. De spelregels beslaan dan ook 24 pagina’s. Maar laat dat je vooral niet weerhouden om dit spel te spelen. Houd er gewoon rekening mee dat je de eerste keer zeker een half uur nodig hebt om de spelregels door te nemen en te snappen. Daarnaast ga je tijdens het spelen de regels nog nodig hebben om op te zoeken welke kaart ook alweer wat doet. Gelukkig zijn de algemene spelregels goed samen te vatten op één pagina, deze vind je dan ook terug als laatste pagina van de spelregels als geheugensteun.

Strategische diversiteit

Er is niet één specifieke tactiek die tot de overwinning lijdt in De Dwergen van Nidavellir. In plaats daarvan zijn er verschillende wegen die naar de winst kunnen leiden. Ook zal je constant je tactiek moeten aanpassen op de kaarten die op tafel liggen. Het is heel verleidelijk om zoveel mogelijk jagers te verzamelen omdat deze bij elke kaart steeds meer punten opleveren. Maar om helden, met de bijbehorende krachtige bonussen, te kunnen krijgen heb je ook kaarten van de vier andere facties nodig. Ook het inzetten van munten op de taveernes kan nauw luisteren. Soms heb je echt een specifieke kaart nodig en wil je dus als eerste mogen kiezen. Er komt dus behoorlijk wat strategie bij kijken om de beste tactiek te bepalen. Daarnaast speelt geluk ook een factor, zij het wel veel kleiner. Je kunt geluk hebben dat er voor jou heel gunstige kaarten op tafel komen te liggen. De mate van interactie met je medespelers is vrij hoog. Je biedt tegen elkaar voor de kaarten die op tafel liggen. En omdat de kaarten van alle spelers open liggen, kun je dus kijken hoe je eventueel je medespeler(s) dwars kunt zitten door net die ene kaart voor zijn/haar neus weg te kapen. Ook kan je proberen de hoogste munten te bemachtigen, zodat je medespelers deze niet kunnen krijgen. Doordat de kaarten in ieder spel geschud worden zal geen spel hetzelfde zijn en is de herspeelbaarheid van De Dwergen van Nidavellir hoog.

Een aangename afwisseling

Je speelt De Dwergen van Nidavellir met 2 tot en met 5 spelers. Met een kleine aanpassing is het spel prima met 2 spelers te spelen, al vind ik het spel het leukste met 4 of 5 spelers. Hoe meer spelers, hoe uitdagender het spel wordt omdat je dan meer concurrentie hebt en het dus moeilijker wordt om bonussen te bemachtigen. Voor families met weinig spelervaring is dit spel waarschijnlijk net even te lastig om goed in te komen. Maar hebben jullie Catan nu wel uitgespeeld dan kan dit spel een aangename afwisseling zijn. Voor ervaren spelers biedt dit spel voldoende diepgang en strategische mogelijkheden, al kun je door het beperkte aantal rondes nooit echt lekker je strategie uitdiepen. De Dwergen van Nidavellir is geschikt vanaf 10 jaar en een potje duurt ongeveer drie kwartier.

De Dwergen van Nidavellir is een uitdagend spel waarin je je strategie gaande het spel aanpast aan de omstandigheden. De spelregels zijn niet moeilijk, waardoor dit ook een leuk spel is voor families (met enige bordspelervaring). Al zijn de regels de eerste keer wel vrij veel om door te nemen. Maar neem hier even de tijd voor, dan word je beloond met een goed spel waarin de Noorse Mythologie leuk is verwerkt!

• Spelregels niet complex
  • Voldoende diepgang (voor ervaren spelers)
  • Thema leuk verwerkt